Äntligen hemma

Ja i onsdags åkte jag till frösö hälsocentral för att träffa läkaren. Jag talade om mina symtom och han undersökte mig. Sedan fick jag ta en snabbsänka som visade på att jag hade en aggressiv infektion i kroppen. Han skickade sedan iväg mig till Akuten för att undersökas av bättre resurser för det här kunde vara nåt stort menade han..

Inne på akuten fick jag vänta som vanligt i ett antal timmar och det var inte förrän jag höll på att svimma så jag bad om nånstans där jag fick lägga mig ner som dom höjde på ögonbrynen (litet tips där alltså).
Jag undersöktes igen av en yngre läkare som blev mycket oroad och ansåg att min anamnes var högst bestickande och jäktade iväg för att rådgöra med sina äldre kollegor i några timmar. Samtidigt fick jag lämna venprov, röntga lungorna och sedan vänta... vänta...vänta. Sen kom han tillbaka och sa att jag måste stanna kvar på sjukhuset för vidare utredning. Han rabblade upp en mängd olika läskiga åkommor som exempelvis propp i lungan... ingen höjdare inte... Iaf så ringde jag till Björn och sa att jag skulle bli inlagd varpå han sprang till akuten för att finnas där för mig... har jag en bra pojkvän eller har jag bra pojkvän? ;) Klockan var strax före midnatt när jag lades in på rum nr 13
på infektion. Björn var förstås med mig och satt sedan hos mig tills klockan var närmare 2. Han är underbar. Iaf så skulle jag lämna massor med olika blodprover och så skulle det göras fyra blododlingar osv. Jag hade knappt nåt blod kvar sen.. ;) Hehe jorå, men det kändes inte så. Jag har tappat räkningen på hur många provrör och flaskor och annat som dom snodde från mig, dom rackarna. (ni ska se mina armveck och händer... INTE en vacker syn).

Dagen därpå fick jag lämna urinprov och spottprov och SEN.. sen fick jag vara med om nåt som vi alldeles nyss har läst om i skolan, närmligen en CT vilket är en skiktröntgen som liksom skivar upp kroppen så att man kan kolla på varje liten del av kroppens insida från vilket håll man vill. Dessutom så skulle dom ju spruta in en kontrastvätska i blodomloppet som gör att man lättare ser hur allt ser ut därinne, mycket fräsigt!
Dessvärre hamnade nålen liiite utanför venen så att första dosen med kontrastvätska hamnade subcutant, alltså under huden i fettlagret i armen. DET VAR INTE SKÖNT!!!! Min arm svällde upp och blev helt stenhård och det spände ordentligt. Och när jag säger att den svällde upp och blev stenhård, ja då menar jag det. Det gick inte att nypa i armen för det var så utspänt och den var mer än dubbelt så tjock som min andra arm, nästan tre gånger så stor faktiskt. Snacka om biceps!!! hehe Som tur är har jag ju två armar så dom satte in en ny pvk nål i den och nu träffade dom rätt och kontrastvätskan forsade igenom mig vilket man kände väldigt väl, det blev jättehett av den, ända från hjässan till ljumsken. spännande värre..

Ja så här kan man ju hålla på i evigheter, jag har varit med om en hel del och fått erfara så mycket av det vi nu lär oss i skolan vilket är lite intressant.
I slutändan kom dom fram till att jag har svällda bihålor och magkatarr och en rejäl influensa som tog hårt. Dom kunde inte hitta nån anledning till varför jag hostade och spydde blod i början utan dom tror att jag helt enkelt hostade sönder ett blodkärl i halsen. Så det är nog inte nån fara med mig.. det värsta som kan hända nu är att det Losec liknande jag fick utskrivet inte råder bot på magkatarren så att jag inte kan äta och svälter ihjäl. Det vore ju snopet.

ps. Har man bara världens bästa pojkvän som kommer med blommor och choklad(som jag inte kunnat äta än) samt lånar ut sin Xbox och hyr filmer till en och ligger i fåtöljen brevid ens säng och håller om en så kan faktiskt Alla Hjärtans Dag bli riktigt romantisk och mysig - även på sjukhus. :)

Har ni föresten hört den här låten? Den är riktigt skön tycker jag och det här är en riktigt snurrigt cool tjej. Ge det en chans bara. :)

"I'm Good, I'm Gone" - Lykke Li

Kommentarer
Postat av: johannak

Nämen oj Nina du får verkligen krya på dig! *orolig*
Det är tur att du har en gullig pojkvän! :)
Kramar i massor


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback